Quantcast
Browse latest Browse all 4

KBO en PCOB op ‘bedevaart’ naar Santiago de Compostela

0

JOURE – Anneke Kuipers vertelde vorige week op boeiende wijze voor leden van KBO en PCBO over de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela die begint in Sint Jacobiparochie.

Jacobus, een geliefde apostel van Jezus, predikt na de pinksterdagen zeven jaar in Spanje. Na terugkomst wordt hij in de buurt van Jeruzalem onthoofd. Zijn lichaam wordt door engelen in een bootje naar Noordwest Spanje gevoerd en daar begraven.

Door regionale onlusten raakt deze heilige plek in de vergetelheid. Pas in de negende eeuw wordt na een hemels teken het graf door een kluizenaar ontdekt. Dit graf wordt het middelpunt van een plaatselijke, regionale en internationale devotie.

Voor de zuidelijke route kan worden gekozen door te lopen via Franeker of langs Leeuwarden. In Jirnsum komen de wegen samen en dan door te gaan naar Santiago de Compostela.

De lezing van Anneke beperkt zich tot de voetreis naar Hasselt in de kop van Overijssel. Maar op deze tocht is niet alleen tijd voor overpeinzing, op de route zijn veel bijzondere gebouwen en kerken die de moeite waard zijn om even bij stel te staan.

Zoals in Akkrum de Coopersburg, een tehuis voor ouderen dat  in 1899 werd gesticht door de in Amerika rijk geworden Akkrumer Folkert Harmens Kuipers. In de VS noemde hij zich Frank Cooper.

Het pelgrimsteken van de deelnemers heeft de vorm van een schelp. De Jakobsschelp die gevonden wordt op de rotsige stranden van Cap Finistere. Hier in Friesland is het teken  de wulk of kinkhoorn die uit de Waddenzee komt.

#Friesland

Viewing all articles
Browse latest Browse all 4

Latest Images